Yleistä tietoa HajaKaistasta
Mahdolliset ongelmatilanteet
Teknistä tietoa HajaKaistasta
1. YLEISTÄ TIETOA HAJAKAISTASTA
1.1 HajaKaista: mihin ja miksi?
HajaKaista on ratkaisu haja-asutusalueitten sekä pienempien asutuskeskusten nettitarpeisiin. Suomen kolmen operaattorin 3G-verkot ovat niin kattavia, että HajaKaistan antennilla, nettiharavalla, saadaan kunnollinen toimiva yhteys käytännössä joka paikkaan Suomessa. Haja-asutusalueella tukiasemien kuormitus on lisäksi yleensä pieni, ja HajaKaistan yhteydet toimivat erinomaisesti. Pisimmät hyvin toimivat yhteysetäisyydet tukiasemaan ovat noin 55 km.
Isompien taajamien keskellä ja kaupungeissa nettiharavan asennus voi olla hankalaa ja hyöty on pienempi.
1.2 HajaKaistako siis tarjoaa laajakaistatasoisen yhteyden minne vain?
Suomi on suuri maa, ja HajaKaistan nettiharavat tarjoavat hyvän yhteyden mahdottomiltakin tuntuviin paikkoihin. Kaikille asiakkaille on toimitettu toimiva yhteys vähintään 2 Mbps nopeudella.
Jos kuitenkin löytyy paikka, ja varmasti sellainen löytyy, jossa HajaKaistankaan yhteys ei toimi, palvelusopimus puretaan eikä teidän tarvitse maksaa euroakaan. Mikäli olet kiinnostunut HajaKaistasta, ota rohkeasti yhteyttä meihin joko sähköpostilla info@hajakaista.fi tai puhelimitse, niin varmistamme mahdollisuutenne toimivaan nettiyhteyteen.
1.3 Toimiiko yhteytenne varmasti? En halua maksaa toimimattomasta tuotteesta.
Ks. kohta 1.2 ”HajaKaistako siis tarjoaa laajakaistan tasoisen yhteyden minne vain?”
1.4 Sopimus: sopimuskausi & jatko
Yhteistyösopimus HajaKaistan kanssa luodaan 24kk määräaikaisen sopimuksen muodossa. Sopimuskauden päätyttyä sopimus siirtyy toistaiseksi voimassa olevaksi samalla kuukausihinnalla. Koska laitteet ovat HajaKaistan omaisuutta, laitteilla on ikuinen täysi takuu.
1.5 Nopeuksista: kuinka nopean yhteyden lupaatte ja mitä se käytännössä tarkoittaa?
Nopeus on muuttuja, joka kiinnostaa käyttäjää eniten, ja johon on vaikeinta antaa suoraa vastausta. Mm. nettitikkuyhteyksiä kaupatessa puhutaan usein ”teoreettisista maksiminopeuksista”, jotka saattavat toteutua mikäli tikkua käytettäessä seistään tukiaseman vieressä verkon ainoana käyttäjänä. Käytännössä nopeus on poikkeuksetta sidonnainen käyttöpaikkaan, sillä katvealueet, heikko kantama ja jopa säätilat vaikuttavat yhteyden kuuluvuuteen. Tämä aiheuttaa ongelmia kotitalouksille, joissa ”mokkuloiden” yhteysongelmia ilmenee; talon siirtäminen on jokseenkin vaikeaa, mutta HajaKaistalla tukiasema siirtyy talon viereen.
HajaKaistan toiminta perustuu suunta-antennin ylivoimaiseen vastaanottokapasiteettiin, ja näin ollen HajaKaista tarjoaa nopeimman mahdollisen langattoman yhteyden, joka talouteenne on mahdollista ilman satelliittiteknologiaa saavuttaa. Nopeus voi HajaKaistan kautta vain parantua: 3G-nettitikkuun verrattuna nopeus voi ainoastaan kasvaa. Yhteyden heikkeneminen 3G-verkossa on teoriassa ja käytännössä mahdotonta.
- Virallisesti HajaKaista takaa vähintään 1 Mbps (megabitti sekunnissa) suuruisen vastaanottokapasiteetin. Mikäli tätä ei saavuteta, yhteys on epäonnistunut ja kaupat puretaan.
- Kuitenkaan yhdessäkään taloudessa ei ole vielä jääty alle 2 Mbps
- Asiakkaamme, joiden talouksiin ei ole aiemmin kyetty toimittamaan minkäänlaista toimivaa yhteyttä, ovat HajaKaistan kautta saavuttaneet keskimäärin 4 Mbps vastaanottonopeuden.
1.6 Mitä pakettiin siis kuuluu? Mistä siis maksan?
HajaKaista –tuotepaketti sisältää kaksi asiaa: HajaKaista 3G900 –suunta-antennin, sekä WLAN-3G-reitittimen.
HajaKaistan maksu 29,90€/kk sisältää kaiken tarvittavan toimivan nettiyhteyden perustamiseen ja luomiseen. Hintaan kuuluvat operaattoreiden osuus liittymästä, laitevuokra, laitteiden ikuinen takuu sekä ylläpitokustannukset.
Kuukausimaksu sisältää operaattorikohtaisen määrän datansiirtoa kuukaudessa (DNA: rajoittamaton, Elisa ja Sonera 10Gt) Jos Soneran tai Elisan verkossa määrä ei riitä, rajoitukseton liittymä maksaa + 5,95€/kk. 10Gt = n. 40 tuntia videota netistä (esimerkiksi Yle Areena, katsomo.fi, ruutu.fi).
1.7 Laitteiden ikuinen takuu? Mitä se tarkoittaa käytännössä?
HajaKaistan tuotteiden kanssa sovelletaan jo aiemmin esim laajakaistamarkkinoilla hyväksi havaittua mallia: käytössänne olevat laitteet ovat HajaKaistan omaisuutta ja HajaKaista vastaa laitteiden moitteettomasta toiminnasta. Jos laitteisto vioittuu, HajaKaista vaihtaa sen veloituksetta.
1.8 Asennus: miten saan HajaKaistan asennettua talouteeni?
HajaKaistan asenetaa valtuutettu paikallinen asentaja. Asennuspalveluihin käytämme aina paikallisia antenniasennuksen ammattilaisia, yleensä paikkakunnan omia yksityisyrittäjiä. Ammattilaisen asentamana yhteyden toimivuus on tätä kautta taattu. Asentaja veloittaa työstään toteutuneiden kustannusten mukaan. Tyypillinen asennushinta on 150€-250€ ilman matkakustannuksia, jos asennuspaikassa ei ole mitään erityistä ja asennus onnistuu ilman henkilönostinta. Asennuskustannukseen vaikuttavat asentajan kulkema matka, sekä asennusolosuhteet, onko esimerkiksi TV-antennimastossa tilaa vai tarvitaanko uusi antenniputki. HajaKaista järjestää asennuksen, asiakkaan tarvitsee vain sopia asennusajankohta. Jos kuitenkin asiakas haluaa asentaa HajaKaistan itse, tarjoamme kattavat asennusohjeet, -vinkit sekä teknisen puhelintuen työn helpottamiseksi. Huomioittehan, että mikäli pätevää, ammattitaitoista asentajaa ei käytetä, HajaKaista ei voi ottaa vastuuta asennuksen onnistumisesta.
Suosittelemme tukemaan paikallista pienyrittäjyyttä ja hyödyntämään paikallisten antenniasentajien palveluita, myös laadun varmistamiseksi.
Muista kotitalousvähennys!
Tietoliikenneyhteyksien asennus ja ylläpito voivat oikeuttaa kotitalousvähennykseen.
1.9 Minulla on jo voimassaoleva sopimus operaattori X:n kanssa ensi vuoden loppuun saakka.
Palvelumme kauneus piilee siinä, että HajaKaista ratkaisee paitsi kuluttajien, myös operaattoreiden ongelmia. Teemme yhteistyötä kaikkien Suomen operaattorien kanssa, ja jokainen HajaKaista-asiakkuus on samalla myös operaattoriasiakkuus. Mikäli Teillä on käytössä määräaikainen sopimus, ei ongelmaa. Otamme käyttöön olemassaolevan yhteytenne kyseiseltä operaattorilta. Mikä parasta, laskemme kuukausimaksuanne 19,90 euroon kuukaudessa, jolloin jatkatte operaattorilaskun maksamista sopimuskauden loppuun. Sopimuskauden loputtua irtisanotte liittymänne operaattorille, ja liittymä siirtyy HajaKaistan huomaan.
Mikäli käytössänne ei ole määräaikaista, operaattorisidonnaista liittymää, asentajamme valitsee aina käytettävän liittymän yksilöllisesti joka talouteen, perustuen operaattoreiden verkkojen vahvuuksiin alueella. Käytämme aina vahvinta, luotettavinta yhteyttä.
VINKKI: Huomaathan, että sopimuskauden loputtua nettitikku jää edelleen käyttöönne. Lähtiessänne pois kotoa voitte siis ottaa sim-kortin HajaKaistan reitittimestä ja liittää sen nettitikkuunne. Kappas vain, käytössänne on taas liikkuva nettiyhteys!
1.10 Käytössäni on Wimax. Mihin tarvitsisin siis HajaKaistaa?
Mikäli käytössänne oleva Wimax-yhteys on nopea ja luotettava, ette mihinkään. Kuitenkin:
- Wimax-verkon tulevaisuus on epävarma, koska teknologian kehittäminen on päättynyt.
- 3G900 –verkon kautta yhteys on lähes poikkeuksetta nopeampi.
- Wimax-yhteys on yleensä vähintään 10€/kk kalliimpi
2. MAHDOLLISET ONGELMATILANTEET
2.1 Apua! HajaKaista toimi hyvin, mutta yhtäkkiä yhteys jämähti jäihin!
Ei huolta, ottakaa yhteys HajaKaistan tekniseen tukeen numerosta 044 7345 620, niin asia ratkaistaan. Kannattaa toki ensin varmistaa, että antenni on vielä katolla, laitteessa on virrat päällä ja kaapelit asiallisesti kiinni laitteessa.
2.2 Voi ei, antennimme / reitittimemme särkyi. Mitä neuvoksi?
Elämässä sattuu ja tapahtuu, ja joskus irtaimisto saattaa jäädä tulilinjalle. Vaihdamme kaikki rikkoutuneet tuotteet uusiin kustannuksetta. Jos HajaKaistan purkkia on käytetty esimerkiksi vasarana, saatamme pyytää pientä korvausta vaihdosta.
2.3 Soitimme nettitikkumme operaattorille, ja he sanoivat, että nettitikkumme hitaus johtuu tukiaseman ylikuormituksesta, eli liian suuresta käyttäjämäärästä. Voiko HajaKaista ratkaista kyseistä ongelmaa?
Tähän ongelmaan törmätään harvoin haja-asutusalueella, mutta joskus näin käy. Joskus tukiasemien kapasiteetti ei yksinkertaisesti kykene tarjoamaan tyydyttävää yhteyttä kaikille käyttäjilleen, sillä tukiasemat toimivat täytekakun tavoin. Jos kakku jaetaan neljään osaan, kaikki saavat suuren palasen. Jos taas kakku jaetaan 40 osaan, jokainen palanen on huomattavasti pienempi. Tukiasemassa muutama kymmenen kakunjakajaa saa helposti riittävän suuren palasen, mutta sadat jakajat alkavat nähdä nälkää.
Myöskään HajaKaista ei pysty ratkaisemaan tukiasemista kumpuavaa ongelmaa, ja mikäli tukiasema on ylikuormitettu, yhteydet heikkenevät käyttäjien vastaanottokapasiteetista riippumatta. HajaKaista kuitenkin auttaa tässä tilanteessa seuraavasti:
- HajaKaista siirtää tukiaseman lähemmäksi ja lähempänä olevat saavat enemmän kapasiteettia.
- Ylikuormitustilanteessa lähin tukiasema ei yllättäen ole aina paras vaihtoehto. Usein on mahdollista suunnata HajaKaista kauempana sijaitsevaan, vaikkapa eri operaattorin ylläpitämään tukiasemaan, johon muut alueen talouksien nettitikut eivät yllä yhdistymään. Näin ollen HajaKaista tarjoaa nopeamman yhteyden vähemmän liikennöidystä tukiasemasta, jolloin ongelma ratkeaa.
3. TEKNISTÄ TIETOA HAJAKAISTASTA
3.1 Suunta-antenni
HajaKaistan nettiharava on 3G 900 MHz verkkoon, vahvistus 18 dBi
Myös paria erilaista 2100 MHz antennia voidaan käyttää joissakin paikoissa, vahvistus 12-15 dBi
3.2 Reititin
3G-vastaanotin+reititin+langaton tukiasema
Teoreettinen maksiminopeus:
- Vastaanotto 7,2 Mbps
- Lähetys 5,76 Mbps
Jos suuremmalle nopeudelle on kuitenkin edellytyksiä, käytetään vaihtoehtona reititintä:
- Vastaanotto 21 Mbps
- Lähetys 5,76 Mbps
Vaihto on asiakkaalle ilmainen.